Tidsklemma er et relativt nytt begrep, og betyr at du ikke føler at tiden strekker til i forhold til hva du skal gjøre. En god del mener at tidsklemma kun handler om småbarnsforeldre som må jonglere mellom privat og jobbrelaterte forpliktelser, hente i barnehager og sover dårlig om natta – men forskning viser at dette fenomenet gjelder alle.

Tid er uendelig, det kommer en konstant strøm av sekunder, minutter, dager og år – uten at vi mennesker har noen som helst mulighet til å stoppe det. Mange bøker, filmer og tegneserier omfatter begrepet å stoppe tiden, å gå frem eller tilbake i tid – men på nåværende tidspunkt er dette kun science fiction. Når du er i tidsklemma hadde det vært ok å kunne stoppe tiden, sitte noen timer ekstra på jobben og i realiteten kun ha jobbet noen sekunder, deretter tatt en liten lur og vært frisk og opplagt til å ta fatt på ettermiddagen og kveldens hendelser.

Følelsen av å ikke ha nok tid

Denne følelsen er ulik for alle, men etter min erfaring som person og terapeut, har følelsen en sterk tilknytning til angst og stress. Hvis tidsklemma er noe som du opplever, vil hodet ditt være fullt av tanker, det er mulig kalenderen din er full av møter på jobb, ulike hendelser som treningstider og private avtaler, til og med at du setter av tid til å ha sex. Innboksen din på jobben kan være full av viktige og uviktige e-post, saksmappene tårner seg opp på pulten, antall biler som skal fikses for kundene blir større og større. Det er nok ikke bare de som jobber på kontor som opplever tidsklemma, dette gjelder alle mulige arbeid, kanskje til og med for de som ikke jobber, eller som er pensjonert?

Mange beskriver tidsklemma som at det blir for mye, og når jeg spør hva det er for mye av, så er ofte svaret: «For mye av alt!»

Hodet svømmer over av tanker, det bobler og koker i elektroniske duppedingser og kroppen føles sliten, du får problemer med å puste, uro i magen, mister følelsen i kroppen eller blir rett og slett svimmel.

Kan man jobbe med tidsklemma i terapi?

For å si det slik: «Prøv å ta opp dette med tidsklemma med sjefen din, PT’en din (Personlig Trener) eller kona di? Hva tror du svaret blir?»

De fleste vil si at det er snakk om prioriteringer. Bingo! No problem, eller?

Vel, ønsket om prioritering og effektivitet er vel selve problemet til tidsklemma?

Klokke som spinner

Klokke som spinner

I terapien går vi litt annerledes til verks. Først og fremst tar det som regel litt tid å kartlegge situasjonen til klienten, for tidsklemma gjør at han blir svært stresset over tid – og det er ikke nok å sette av en time sammen med terapeuten og så blir problemet løst. Jeg liker å få klienten til å sette ord på hva det er som stresser han, hva er det tidsklemma består av for han? Som regel starter vi her med en oppramsing av ulike stresselementer, prøver å organisere de ved for eksempel å tegne opp en slags ukeplan, lage en skala for hvor stressende tidsklemma kjennes i de ulike tidsrommene igjennom en normal uke. Vi snakker gjerne om søvnmønster, hva klienten spiser, om han har sex med kona, om han trener og mye annet.

For deg som leser kan dette kanskje virke trivielt og åpenbart, og det er helt riktig. Men de fleste klienter har hatt vanskeligheter med å sette ord på disse tingene tidligere. For når de snakker med andre personer om dette får de som regel en anerkjennelse av problemet, samt tilbakemelding om at «det går sikkert over når barna begynner på skolen/flytter hjemmefra/blir gift»…du skjønner kanskje hva jeg mener? Nei, jeg går ut fra at du IKKE skjønner hva jeg mener, derfor forklarer jeg det til deg.

Klienten får muligheten til å beskrive i detalj hva det er som tidsklemma består i for han. Han får også muligheten til å beskrive hvordan det påvirker han, samt hvordan han oppfatter at omgivelsene oppfatter hans tidsklemme. Over tid starter han å identifisere når stresset eller angsten kommer, gjennom å vite at når han starter å miste tankebanene sine er han svært tidsklemmet. Eller hvis han føler seg svimmel er det nok tidsklemma som gjør at hodet og kroppen spinner rundt. Han kan starte å gjøre ting som gjør at tidsklemma ikke oppleves så sterk. For tidsklemma kommer alltid til å være der.

Tidsklemma og introjekter

Et introjekt er en tanke eller følelse om at du må/bør/skal gjøre noe. Dette er noe vi får fra andre igjennom oppveksten (oppdragelse), av sjefen på jobben, eller av kona. Eller av deg selv.

Problemet er når vi ikke vet hvorfor vi har disse introjektene.

Når tidsklemma består av en rekke slike introjekter, så kan det være:

«Jeg må alltid svare på e-post med en gang jeg får de.»

«Hvis sjefen spør meg om noe, må jeg alltid svare ja»

«Barna må gå på allidrett, ski og håndball – hvis ikke blir de fryst ut av de i klassen»

Alle mennesker har denne typen introjekter, og som terapeut må jeg jobbe med klienten og finne ut hvilke introjekt han har og om han har et bevisst eierskap til de. For hvis vi utforsker et av de tre spørsmålene over, så vil vi som regel finne ut at man må ikke svare på e-post med en gang, må heller ikke alltid si ja til sjefen og barna har det kanskje bedre hvis de ikke går på 3 idretter på barneskolen. Klienten finner kanskje ut at det skapes et urealistisk press i en virkelighet som ikke finnes. Dette kalles å tygge/smake på introjektene, og det gjør vi gestaltterapeuter ofte med klientene våre.

Blir man kvitt tidsklemma ved å gå i terapi?

Absolutt ikke, i verste fall skaper du nok en ting som du MÅ gjøre.

Men, ved å gå i terapi og bearbeide disse tingene som gjør at du opplever tidsklemma, kan du bli bedre på å identifisere hva det er som skaper tidsklemma og forhindre at følelsen blir like sterk som tidligere. Tidsklemma, akkurat som stress og angst – er noe du kommer til å ha med deg hele livet, det gjelder bare å finne ut hvordan du kan leve med det.

Andre relaterte blogginnlegg

http://terapeut1.no/stress/

http://terapeut1.no/oppmerksomhet/

http://terapeut1.no/angst/

http://gestaltterapi-frastudenttilterapeut.blogspot.no/2013/03/kontaktformer.html

http://gestaltterapi-frastudenttilterapeut.blogspot.no/2011/07/introjekter-i-lringssammenheng.html

 

Share This